sunnuntai 15. tammikuuta 2012

Itsekäs projekti

Sukat. Omat sukat. En ole omistanut yksivärisiä sukkia ainakaan seitsemään vuoteen. Olen aina halunnut tehdä itselle sukat, jotka eivät olisi ihan niitä tavallisempia. Tai pyytänyt jotain muuta tekemään ne minulle. Noin vuosi sitten pyysin tätiäni tekemään minulle sukat, ja hän suostui. Ehdotin hänelle ohutta lankaa, tico ticoa, mutta hän sanoi, että se on liian ohutta tehdä. Lopulta tätini teki minulle sukat nallen kukkaketo- langasta. 
Mutta ajatus jäi muhimaan päähäni, että olisi mahtavaa saada "superohuet" villikset itselle. Aikaa meni ja ennen joulua huomasin, kuinka suurinosa villasukkistani (joita oli ollut muutama pari...) oli kulunut puhki. Sain rikottua noin puolen vuoden sisällä 4 paria sukkia normaalissa jokapäiväisessä käytössä! 
Ennen joulua sitten tajusin, että nyt täytyy olla itsekäs ja alkaa tekemään itselle sukkia. Samalla ajatus ohuista sukista muistui mieleeni ja taisimpas lukea jostain keskustelupalstalta, kuinka ohuet sukat ovat mukavat "pienempien" kenkienkin kanssa. Sitten vain tuumasta toimeen...
Aloitin nämä sukat joskus joulun tienoilla, käytiin ostamassa äitin kanssa oikein 2,5mm bambupuikot että voisin tehdä kunnollisilla välineillä. Puikot toimivat todella hyvin, eivät menneet rikkikään (mikä mun käytössä on ihme, vaikkei minun käsialani ole edes tiukkaa!). Lankakin käytiin hakemassa, nimenomaan sitä tico ticoa. 


Tässä on projektin tulos!

En halunnut myöskään ihan perussukkia siinä mielessä, että halusin testata jotain uutta juttuja niihin. Niin idea syntyi tehdä pintaneuletta, joka kiertää spriaalina varressa. En tiedä oikeaa termiä sille, mutta tehdään melkein samalla tavalla kuin helmineule.

Toivottavasti tästä kuvasta pintaneuleen näkee :)


Sukista ei tullut ehkä ihan täydelliset, ja minua itseäni jäi harmittamaan paljonkin puikkojen vaihtumiskohtaan jäävä löysä silmukka. Onko teillä kellään vinkkejä, miten sen saisi poistettua? Kun muuten käsiala on aikatasaista, niin harmittaa tommoinen. 


Olen jo seuravaa neuletyötä aloittanut. Sekin on sukkapari, ja se tulee lahjaksi eräälle perheenjäsenelle. En tiedä miksi, mutta sukat ovat vain niin helppo ja nopea tehdä, että olen jumahtanut niihin! Aion tehdä jotain muuta myös, mutta ajan rajallisuus tulee vastaan. Tällä hetkellä mulla ei ole ihan hirvittävän paljon aikaa neuloa, mutta aina kun on vähänkin aikaa, yritän hakea kutimeni! Haluaisin myös enemmän suunnitella itse omia tekemisiä, nimittäin tekniikoita sun muuta, mitä voisi kokeilla. 
Ystäväni teki itselleen sukkaparin, toisen parin elämässään ja heti teki hienoja kuviota. Ja haluankin ottaa haastetta siinä mielessä vastaan, että haluan tehdä myös tasaista kuviota neuloen. Se ei ole koskaan minulla ollut hyvännäköistä jälkeä. 
Onneksi neuloessa voi aina kehittyä ja tulla paremmaksi. Kannustimenaan ympärillä olijat! Se on vähän niinkuin elämässä yleensäkin :D


Oikein ihanaa viikkoa teille!!
-m

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti